Alla inlägg under januari 2008

Av Camilla Lindholm - 12 januari 2008 00:43

Jag förstår inte alls hur folk kan ha resor som intresse. Jag avskyr själva resandet men gillar skarpt att vara på olika platser runt om i världen :-). Gårdagen ägnades åt just att resa, hem igen, och det är jättetradigt och jobbigt tycker jag. Nåja, vi och bagaget kom välbehållna hem och idag har både Lars och jag cyklat långpass med klubben. För att vara januari och vinter så var vädret riktigt bra, 6grader och glimtar av blå himmel är allt annat än illa. Benen sprudlade inte direkt av överskottsenergi så jag låg mest och kurade bakom Lars A. Kvällen spenderades hos Anna som lagat mat och bjöd på vin. Helt plötsligt bestämde vi oss för att gå ut på en pub och ta en öl (fast jag tog en cider). Det var trevligt och synnerligen oväntat - vet inte riktigt vad som tagit åt mig. Men den här gången gick jag hem väldigt tidigt, jag ska ju upp och simma i morgon.

Av Camilla Lindholm - 10 januari 2008 21:37

I morgon far vi hem. Aven om vadret varit gramulet och lite smakyligt de sista dagarna kan jag val inte pasta att jag langtar hem till jobb och betydligt samre och kallare vader. Men det gar inte att gora nagot at det nu.

Harom dagen diskuterade vi med vara svenska surfargrannar om vad folk kan tankas gora har nar de inte solar, for det kan man ju inte gora hela tiden. De tyckte on var ofantligt trakig och utan surfingen sa hade de formodligen dott tristessdoden. Och de har nog ratt. Jag forsokte fornimma mig vad man kan roa sig med pa denna o, och de flesta alternativ handlar om att ta sig har ifran pa ett eller annat satt; ut pa havet, ner under vattnet med en ubat eller aka och besoka grannon Fuerteventura. Kvar pa on aterstar bara att knalla upp pa en vulkan, rida kamel, ata spansk mat i en grotta eller ga pa marknad. Inte mycket att hanga i julgranen kanske. Annars har de julpyntat sina trad (inte granar men anda) valdigt innovativt har med julklappar och jattelika julgranskulor.

Annars tycker jag att jag har tranat ganska bra (forutom simningen da) har nere och skulle nog inte kunnat trana MER i alla fall. Igar cyklade vi i stort sett hela dagen och Lars papekade som brukligt vid langpass att det var dodens trakigt och alldeles for langt. Eftersom jag ocksa kan vara ohyggligt tradig och tjatig sa tog jag hans klagan som ett mentalt traningspass - det ar svart att halla humoret o motivationen uppe sjalv nar man hor andra klaga men jag tyckte jag lyckade bra. Idag har vi cyklat en drygt 3h och darefter sprungit langpass. Under cykelturen sag vi en kille som korde med solglasogen och ranarluva over ansiktet - det sag valdigt konstigt och roligt ut.

Av Camilla Lindholm - 8 januari 2008 21:16

..men forst lite mer traning. Av nagon anledning funkade det inte att publicera det jag skrivit igar. Det var ganska mycket men det kommer som sagt nagon gang. Dock har jag sparat det sa det kommer en annan dag :-). Idag har vi cyklat pa formiddagen. Den turen inneholl en bit tempo och sedan sprang jag lite intervaller pa eftermiddagen medan Lars tog en cykeltur till.

Nagot som slagit oss ar att det ar valdigt manga som cyklar handcykel har. Det ser ganska haftigt ut faktisk, men jobbigt. Forstor inte hur de kommer upp for vissa backar.

Av Camilla Lindholm - 6 januari 2008 21:33

Idag var det segt att kliva ur sängen, jag kände mig inte särskilt återhämtad eller fylld på energi efter gårdagen. Jag tycker att marathonintervaller i löpning suger mycket energi ur kroppen, dels håller man på så länge och dels så är tempot ändå hyfsat högt. Det var med ganska spaka ben jag gav mig iväg tillsammans med Lars upp mot Teguise för att bla averka några 15/15 och 30/30. Lars var mycket starkare än jag idag men jag överlevde och kunde även förmå benen att springa en 30min efteråt. På eftermiddagen var det ett lugnt kortare cykelpass inplanerat. Nästan direkt får vi syn på en enbent cyklist som kommer från en korsande väg och cyklar snabbare än vi (vilket iofs inte är så svårt :-)). Han såg ut som en riktig cyklist dvs tunn, deffad, inoljad och rakad. Eftersom jag aldrig sett en protes på nära håll kände jag mig bara tvungen att cykla ikapp honom och studera protesen närmre. Han visade sig vara tjeck (det stod tjeckiska republiken på hans rumpa). Protesen var i  karbon (såklart) och jag måste säga att han cyklade väldigt snyggt och obesvärat. Vi flåsade som idioter medan han verkade vara ute på söndagspromenad (det är ju söndag). Jag blev jätteimpad av honom. Han var uppenbarligen mycket bättre än jag - fast jag har två ben. Han däremot var nog inte lika imponerad och undrade säkert o med all rätt vad vi var för några konstiga kvasicyklister som promt skulle cykla om honom. Jag kunde ju gärna inte cykla ikapp honom för att sedan lägga mig bakom, vi var ju helt enkelt tvugna att fortsätta i det tempo vi valt att cykla i. Som tur väl var (för oss) valde han snart en annan väg och vi kunde slappna av lite :-). Därefter valde vi att cykla upp för Femes - en ganska brant och jobbig stigning här på ön - pust. Så den där lugna turen blev inte så lugn ändå, men jag har ju mig själv att skylla. Väl hemma var jag så trött att jag helt enkelt ställde in den planerade simturen som jag med all säkerhet behöver mest.

Av Camilla Lindholm - 5 januari 2008 20:52

Dessvärre lovade jag lite för mycket igår. För att kunna ladda över mina bilder till datorn krävs en cd som jag lämnat hemma. Sorry. Jag får väl publicera lite bilder när jag kommer hem om några dagar.

Idag har vi cyklat en 3h inkluderat 5mil i IM-fart. Vi körde exakt samma sträcka som gången innan, enda skillnaden var att det blåste "lite" mer idag och jag blev tröttare än förra gången. Lars å andra sidan tyckte att det var lättare på utvägen idag (motvind där) men jobbigare på hemvägen (medvind). Kan det bero på att han låg på rulle eller så har han helt enkelt gjort makalösa framsteg.  På kvällen sprang jag marathonintervaller medan Lars rullade ut en liten sväng på cykeln. Han cyklar väldigt mycket nu, men springer desto mindre. Själv är jag förhållandevis mör och trött och ska slappa resten av kvällen.

Det är ganska många tyskar på det här hotellet och flera av tv-kanalerna är dessutom på tyska. Därmed är vi nu väl förtrogna med vad den tyska befolkningen tittar på vardagskvällar som helger. Skidskytte är populärt, men det var väl väntat. Annars är diverse konstiga familjeprogram med tävlingsinslag väldigt populära. I kväll studerade vi någon variant av fia med knuff - fast med riktiga människor då, som i och för sig inte riktigt såg normala ut. Fast de flöt bra in i själva programmet där programledaren var klädd i en rosa sparkdräkt med för korta ben och något som liknade en propeller på ryggen. Dessutom var den lappad med olika tygbitar här och var. Vidare var det svårt att könsbestämma människan men jag antar att det var en hon, eftersom röstläget antydde det. Utseendemässigt liknade varelsen dock mest en översminkad transvestit. Hm, jag vet inte hur det hela slutade eftersom jag gick ner till foajen för att blogga. Jag är heller inte säker på att jag så intresserad av att veta vilket lag som vann. Lars får väl berätta när jag kommer tillbaka :-). Idag har jag även avslutat Stieg Larssons senaste bok - ja jag vet att den numera inte är särskilt ny men för mig var den det. Det är ju ohyggligt synd att denna begåvade författare gick och dog, Sverige och jag hade behövt en ny deckarkonung. Han är ju grym och nu finns inga fler böcker av honom kvar att läsa - snyft.

Av Camilla Lindholm - 4 januari 2008 20:24

Tack för era kommentarer! Tyvärr verkar ett par stycken försvunnit, bla ett från dig Lars A. Vi kommer hem den 11/1 och hoppas då att ni har sett till att ta bort minusgraderna fran Malmö och det där skumma vita som faller från skyn minst en gång varje vinter. Annars längtade jag hem idag, det ösregnade och blåste o var bara 15grader (precis som igår). Men efter att ha blivit införstådd med att det är värre hemma så ångrar jag mig och vill stanna kvar.

Ja när vi vaknade visade Lanzarote inte upp sin mest smickrande sida kan man väl lugnt säga. Det var en sådan där Lanza-dag då man helst inte under några omständigheter vill släppa styret med någon hand, eftersom risken då är överhängande att man hamnar i diket. Det gäller att vara på sin vakt eftersom man inte vet varifrån de oberäkneliga kastvindarna kan komma ifrån - och de kan bokstavligt talat blåsa dig av vägen. Nåja, den här dagen kan väl heller inte gå till historien som Lars bästa dag. Efter ca 45min förkunnade han högljudt att han var omotiverad, tyckte det var tråkigt och ville bli av med mig. Jag å andra sidan ville ha sällskap även om farten var väldigt låg, dessutom så hade vi bara ett set med punkagrejer. Det bästa man kan göra i det läget att vara tyst och göra precis som Lars vill (förutom att sticka iväg själv då). Efter ytterligare ett tag blev vi vittne till hur två bilar kolliderade med sina backspeglar som flög längs med hela vägen - jag fick lite splitter på ena benet men det blev inget djupare sår. Sedan fick Lars punktering och efter ytterligare ett tag gick hans pedal sönder. Det var nog ingen rolig dag för Lars. Trots väder och vind och att vi var tvugna att vända hem och byta kläder (frös så hemskt mycket) så blev det drygt 6h följt av lite progressiv löpning och senare även en dryg halvtimmes simning med våtdräkt (den är ju tokkall) i poolen.

En sak som jag glömt berätta är att jag på nyårsdagen blev påkörd bakifrån av en antagligen bakfull ung och ångerfull spanjor som inte kunde ett ord engelska, det var åtminstone vad han han ville ge sken av. Han kom antagligen för långt ut i en kurva och efter den råkade jag vara. Min första tanke var att ta med honom till Sverige där han skulle få avtjäna sitt straff som privat slav till mig, men eftersom det inte gick att kommunicera med honom och cykeln var hel (han körde endast på bakhjulet) så lät jag honom åka. Tack och lov körde han på mig bakifrån, vilket torde vara betydligt bättre än framifrån. Dessutom lyckades jag undvika att köra in i Lars och det är jag ganska nöjd med eftersom det varit ytterst olyckligt.

Idag hade jag tänkte publicera en liten bild från ön, men jag glömde den på rummet - det får bli i morgon :-)!

Av Camilla Lindholm - 2 januari 2008 20:06

Igar var internetuppkopplingen trasig men idag funkar det som synes - aven om den ar ovanligt slo.

De senaste natterna har jag besvarats av sma surrande odjur. De gommer sig pa dagarna och nar lyset ar tant, men sa fort jag slacker lampan kommer de, surrar och sticks - myggjavlarna. Tydligen ar jag lite overkanslig mot dem da jag far ganska stora bolder utan att jag kliar pa dem. Lars studerade roat ett av mina myggbett som efter en skakig cykeltur vaxt till storleken av en golfboll. Sjalv tyckte jag inte att det var lika kul. Dessutom verkar de alska mig. Igar natt forsokte jag dolja hela mig med tacke men tydligen foredrog de att sticka mig i ansiktet och pa ena tummen framfor att suga blod fran lars som lag och blottade hela kroppen. Sa nur har jag tre incke helt smickrande myggbett i ansiktet samt ett pa ett magert och benigt finger.

Gardagens traning bestod annars i cykelintervaller av slaget 15/15 och 30/30. Det var jobbigt. Pa kvallen sprang jag langpass och simmade en svang i var upplysta pool. Lars kom pa att vi kunde simma runt istallet for fram och tillbaka. Foljden blev att vi blev lite yra i huvudet innan vi kom pa att man faktiskt kunde byta hall. Idag har vi cyklat langpass med trotta ben. Lars drog inte en meter trots att jag bad honom atminstone en gang. Det var verkligen segt och inte var det battre av att vi hade motvind nastan hela vagen. Vi hade medvind kanske en mil totalt. Vinden har varit lite  lustig den senaste tiden men sa kan det vara ibland. Jobbigt var det och sakta gick det dock. Kor man i 23.5km/h och Lars bakom skriker "kor inte sa fort" ja da ar man inte pigg :-). I morgon ar det vila - skont.

Hoppas att ni har det bra dar hemma. Solbranda lar vi nog inte komma hem - det ar lite kallt har. Men det ar en vecka kvar sa vi hinner nog branna oss bade en och tva ganger. Det ar lurigt i vinden.